Elever har digitale kompetencer – hvorfor vil vi nægte dem at bruge dem? AI er kommet for at blive, lad os integrere det i undervisning og eksamen!
De ældste elever i den danske folkeskole har stærke kompetencer inden for computer- og informationsbehandling. Det viser nyeste resultater fra ICILS https://lnkd.in/dyQDenBu , der dog også viser et betydeligt fald siden sidste måling. Men i stedet for at omfavne denne udvikling foreslår undervisningsministeren at tage et skridt tilbage til “pen og papir” i udvalgte fag. Et forslag som er båret af den frygt for eksamenssnyd som undersøgelsen også afdækker der er blandt ledere og lærere særligt efter ChatGPT.
AI er kommet for at blive – hvad med eksamen?
AI er ikke længere bare en tendens; den er blevet en integreret del af vores hverdag både i børn og unges sociale medier og på arbejdsmarked. Vi bør derfor uddanne elever ved at udvikle deres kompetencer og Teknologiforståelse ved at integreret AI ind i undervisning og eksaminerne. Lad os ikke overlade Teknologiforståelse til sociale medier, men bygge videre på vores tradition for undersøgelsesorienteret undervisningsmetode.
Kurt GammelgaardAfskaf eksaminer og omfavn en digital fremtid!https://edtechdenmark.dk/Kurt Gammelgaardhttps://edtechdenmark.dk/templates/gk_app/images/logo.png